Hunger Games ukázaly potenciál "holčičích akčňáků", tento hlad bylo nezbytné ukojit dalším odpadem a hrůzami, neboť cílovka, říkejme jim "filmové bulimičky", prostě nikdy nemají dost, a to, co slepě zkonzumují záhy stejně vyvrhnou zpět.
Jedinou výhodou je, že za těmito zločiny stojí velká studia, která z nich alespoň dokáží vytvořit pompézní spektákl. Tedy to platilo alespoň v případě Hunger Games. U Série Divergence: Aliance jsem se místy nedokázala zbavit vtíravého pocitu, že sleduji jednu z horších epizod původního Star Treku. Ano, toho z 60. let.
Malá rekapitulace: poté, co si vybavíte, že tam hrála Kate Winslet, že byla zlá a nosila bílý kostýmek, začnete uvažovat o příběhu. Ti opravdu dobří si vzpomenou, že tam hrála také Ashley Judd. A pak nastane pusto.
Zatímco Hunger Games aspoň v prvním a druhém díle vykrádají Battle Royale, Divergence, vykrádající Hunger Games, tedy vykrádačka na druhou, se plácá okolo kastovního systému, který sám o sobě vůbec není špatný, špatné je, když se objeví někdo (ano, hlavní hrdinka), kdo není vhodný ani do jedné kategorie (ti chytří, ti silní, ten plebs...), čili člověk "devět řemesel, desátá bída".
Pak nastává čas vzdoru a postavení se systému, zamilování se do charismatického outsidera a únik za hranice dystopického Chicaga. A zde už jsme u Série Divergence: Aliance. Hlavní hrdince Tris a její bandě se podaří dostat do špatně nadesignované pustiny a setkají se s lidstvem, o jehož existenci za velkým plotem jen snili. Lid budoucnosti, pro který jsou nově příchozí celebrity, jenž sledovali od jejich narození (jako proč???), vede vypelichaný Jeff Daniels, který lítá obřím dronem žádat o dotace (jako fakt!). Politické láteření, plkání a absence akce začne být až fyzicky bolestivé, což korunuje otevřený konec (ti, kteří marně doufali, že to utrpení končí mají prostě smůlu), ze kterého zbývá akorát trapný pocit marnosti nad ztraceným časem.
Série Divergence: Aliance je otřesná ukázka toho, jak se dá skloubit hloupý příběh s nesympatickými postavami a přeplácaným fikčním světem, jehož vykreslení postrádá plastičnost. Zlo.
Michala Benešovská