Dánsko se kdysi pyšnilo pozoruhodnou kinematografií. Jeho novodobá historie se vykazuje specifickými filmy a výjimečnými tvůrci. Dánsko je zemí puristického hnutí Dogma 95 a jeho předních představitelů a zakladatelů Larse Von Triera a Thomase Vinterberga. Díky těmto filmařům a jejich dílům vznikla jistá očekávání a požadavky, která na (obecně) skandinávské filmy máme, což hraje v neprospěch filmů jako je právě ID:A, kteří reprezentují eklektickou žánrovou tvorbu.
Snímek ID:A natočil Christian E. Christiansen, kterému se zatím nepodařilo navázat na úspěch svého celovečerního debutu Drsný holky z roku 2006, přičemž se jedná o velmi čilého tvůrce - každý rok úspěšně dokončí nějaký projekt (obvykle nevalné kvality). Christiansenově zatím poslednímu filmu předcházel jeho patrně nejméně povedený snímek Spolubydlící, který natočil stejně jako ID:A v roce 2011. Tyto dva filmy mají mnoho společného, v obou případech se jedná o nepovedenou žánrovou brikoláž, slabý příběh a nečitelné postavy.
ID:A navíc přichází s odlišnou strukturou; s hlavní postavou se setkáváme poté, co utrpí ztrátu paměti a společně s ní slepujeme střípky jejího příběhu. Aliena se pomlácená probudí ve francouzských lesích. Nepamatuje si kdo je, proč má nezhojenou jizvu na břiše, ani kde vzala vak plný peněz a střelnou zbraň. Po etudě ve Francii, kdy je Aliena vystavena pochybám, zda se nedopustila zločinu, se mladá žena vrací do Dánska, kde zjišťuje kým je a v patách má neznámé a podezřelé muže. Ti patrně vědí více než ona.
Proces odkrývání a sbírání informací probíhá extrémně vlekle a nezajímavě. Ke konci se snímek však velice rychle transformuje stylově i formálně do frenetického akčňáku. Obsáhlý flashback, který vrhá nové světlo na prozatím zjištěné pravdy, přináší poměrně očekávatelná odhalení a překombinovaný propletenec postav vyřeší až téměř hollywoodsky stylizovaná přestřelka.
Hlavní postavu mladé ženy trpící amnézií si zahrála švédská hvězda Tuva Novotny, v dalších rolích se objevují pro tuzemského diváka méně známí herci jako Jens Jørn Spottag, John Buijsman nebo Arnaud Binard. Nikdo z nich na sebe však pozornost svým výkonem nepoutá.
ID:A nepřináší nic nového ani zajímavého. Jedná se o nepůvodní akční film, protkaný chabě gradovanými thrillerovými postupy s hloupou zápletkou. Christiansenův film není vhodným příkladem současné skandinávské kinematografie. Film ID:A je určen k rychlé konzumaci a pro skalní obdivovatele Tuvy Novotny stačí, když vyčkají na uvedení v tuzemské televizi, kde je však ID:A odsouzena k nasazení v neatraktivním čase a tím i k nevyhnutelnému zapomenutí.
Michala Benešovská